Astma

Lucas har varit dålig igår o idag. Jobbigt med andningen, hostat, lite feber och kräktes flera gånger igårkväll/natt.
Jag låg inne hos honom inatt, han ville inte vara själv lilla snutten. Blev inte många timmars sömn för varken honom eller mig. Just pga hans andning, o kräkande så jag fick byta sängkläder. Trots det är jag ganska pigg idag.
Men vi bestämde imorse att Emanuel skulle vara hemma från jobbet så vi kunde åka in med honom till barn, fick en tid där till 10.45. Eftersom vi skulle till jourläkare så kunde det bli lite väntetid blev vi varnade om, o vi satt i väntrummet en timme. Men Lucas var ganska pigg just nu iallafall o orkade leka lite.
---
När vi fått träffa läkaren konstaterade han snabbt att det rörde sig om astma, han tog t.o.m dit en annan, ny läkare antar jag, för att visa honom ett typiskt exempel på hur ett barn med astma andas.
Efter detta fick han andas in ventolin, som han inte gillade till en början men sen märkte han ju att det faktiskt underlättade för honom, så då satt han helt still o bara andades som vanligt.
Sen fick han någon annan medicin, som togs oralt, minns inte vad den hette bara.
Han lekte sedan i väntrummet 10-15 min innan det var dags att andas ventolin igen. Superduktig även denna gång.
Träffade läkaren 30-40 min senare för att återigen lyssna på lungorna.
Vi bestämde då att vi skulle komma tillbaka ikväll runt 18.30 för att göra samma procedur igen, därefter bestäms det om han får åka hem eller måste ligga kvar över natten.
Behöver han inte ligga kvar blir det troligtvis ändå en tur dit även imorrn.
---
Känns skönt att vi faktiskt fått detta utrett. Nu kommer han få riktiga mediciner som underlättar för honom.
Framöver kommer vi även ta reda på vad som utlöser astman, i detta fallet är han förkyld, o då blir han alltid sån.
Men jag har även märkt att han reagerar lite när vi är hos mina föräldrar, där det finns både katt och hund.
Emanuel är ju astma, och är pälsdjursallergiker, så det kan mycket väl vara så.
Men det blir alltså framöver, nu koncentrerar vi oss på att han ska bli bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0